Blar i forfatter "Blix, Hilde Synnøve"
-
Det musikkpedagogiske prosjektet Takt & Tone som praksisfellesskap Kompetanseutvikling og deltakerbaner
Isaksen, Bjarne; Blix, Hilde Synnøve (Research report; Forskningsrapport, 2013)Rapporten presenterer en kvalitativ studie av et musikkpedagogisk prosjekt i en norsk kommune. Prosjektet hadde som mål å gi elever og lærere i kommunen bedre forhold for læring og undervisning, blant annet ved å gi utvalgte skoler bandinstrumenter, og å gi muligheten til å utvikle kompetanse i undervisning i rytmiske musikksjangre. Målet med den foreliggende studien var å se på problemstillinger ... -
I kjønneste orden? Kvalitet og betydningen av kjønn i vurdering av professor- og dosentkompetanse i kunstfagene
Blix, Hilde Synnøve; Mittner, Lilli; Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-24)Denne artikkelen har som mål å bidra til diskusjoner om begrepet kvalitet slik det framkommer i bedømmelsesprosesser ved professor- og dosentopprykk, gjennom å utforske hvorvidt og hvordan kjønn har betydning for måten kvalitet vurderes og kommer til uttrykk på i slike prosesser. Studien er en analyse av dybdeintervjuer med fem erfarne komitémedlemmer i kunstutdanningsfeltet i Norge. Vår analyse av ... -
Kjønn og skjønn i kunstfagene - et balanseprosjekt
Blix, Hilde Synnøve; Mittner, Lilli (Research report; Forskningsrapport, 2019)Formålet med denne publikasjonen er å formidle erfaringene fra forskningsog tiltaksprosjektet «Kjønn og skjønn i kunstfagene» gjennomført ved Det kunstfaglige fakultet, UiT – Norges arktiske universitet i perioden 2015–2018. Prosjektet var en del av BALANSE-programmet til Norges forskningsråd, og hadde som målsetting å bedre balansen på toppnivå i kunstfaglig utdanning, med vekt på musikkutdanningene ... -
Soundpainting som musikalsk læringsverktøy i kulturskolen
Blix, Hilde Synnøve; Waade, Roy Aksel (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-09-03)Samspill, improvisasjon og skapende arbeid, samt kommunikasjon med vekt på lytting og dialog, er viktige målområder i den nye «Rammeplan for kulturskolen: Mangfold og fordypning» (Norsk kulturskoleråd, 2016). Pedagogiske arbeidsmåter for å nå målsettingene som beskrives bør ifølge rammeplanen oppnås gjennom et bredt spekter av metoder og læringsaktiviteter, og i planen framheves variasjon i arbeidsmåter ... -
Sustainable gender equality: Opening the black-box of quality assessment in higher arts education
Mittner, Lilli; Gjærum, Rikke Gürgens; Blix, Hilde Synnøve (Chapter; Bokkapittel, 2022)Issues of gender equality (GE) in academia receive increasing attention in terms of social justice and human resource management, and quality of research (Leach, 2016; Thompson, 2018; Pandey, 2019). While there is a body of research on gender representations and measures for women’s advancement in academia (Riegraf et al., 2010), little research has been conducted on the intertwinement of quality ...